Gebhard Electro

Lees hier hoe het is om bij Gebhard te werken.

Thuis komen in een warm bad!

Sinds maart 2020 ben ik in dienst bij Gebhard Electro en het voelde vanaf dag 1 als thuiskomen. Iedereen binnen de organisatie van receptie tot werkplaats en van management tot buitendienst geeft je echt het gevoel dat je welkom bent. Dat was voor mij het allerbelangrijkste aspect want per slot van rekening wil iedereen met een goed gevoel naar zijn werk gaan en een mooi product creëren, voor het bedrijf en uiteraard voor de klant. In de loop der jaren heb ik aan veel projecten in zowel Nederland als buitenland gewerkt en veel werk- en levenservaring opgedaan waarvan ik nu de vruchten pluk in mijn huidige functie als chef-monteur.

Hoe ziet mijn dag er uit?

In “onze’ wereld is geen enkele dag hetzelfde. Er is een mooie balans tussen projectvoorbereiding op kantoor met engineering, de projectleider, tekenaars, logistiek en de collega’s uit de werkplaats en het werk op locatie. Er is een diversiteit tussen grote en kleine projecten in binnen- en buitenland. Het kan ook zomaar gebeuren dat je een collega uit de brand helpt om de klant naar behoren te voorzien vanwege een “spoedje”. Kortom we zijn van alle markten thuis!

Als chef-monteur ben ik verantwoordelijk voor het goed organiseren van de projecten die we op locatie uitvoeren, het aansturen van mijn collega’s op de werkvloer en ben ik tevens ook vraagbaak voor de klanten en collega’s. Bij Gebhard Electro werken we als team samen om een product te leveren waar kwaliteit van begin tot eind voorop staat. Veiligheid is ook een zeer belangrijk onderdeel van mijn taken, welke ik zeer serieus neem. Want aan het eind van de werkdag willen we allemaal weer veilig thuis komen.

 

– Max , Chef-Monteur

Cédric Gebhard

Studeren en werken gaat hand in hand bij Gebhard.

Boten, watersport, een stage bij een jachthaven, tijdens mijn opleiding mbo-Elektrotechniek was het al duidelijk welke kant ik op zou gaan. De maritieme industrie. Deze opleiding deed ik vrij gemakkelijk, daarom wilde ik doorstuderen. De inschrijving voor de hbo-Elektrotechniek opleiding was al rond, maar ik voelde dat dit niet de richting was waar ik naar toe wilde. Ik haalde veel meer voldoening uit procesoptimalisatie en kwaliteitsvraagstukken hier kwam ik achter door mijn jaar werkervaring bij Gebhard. Technische Bedrijfskunde, dat was het! Sinds september volg ik deze opleiding en de vakken van school en opdrachten in de praktijk passen echt perfect bij elkaar. Naast mijn studiedag werk ik 3 dagen per week als Electrical Engineer op de afdeling Engineering en 1 dag in de week werk ik aan interne processen en de kwaliteit bij Gebhard. Dit is een uitgelezen kans voor mij en het biedt meteen voordelen voor Gebhard. Zij betalen de gehele studie voor mij, beter kan toch niet? Wekelijks zit ik met de directie aan tafel om mijn werk te bespreken. Mijn gevoel zegt dat deze werkwijze die Gebhard hanteert alleen mogelijk is bij een kleiner bedrijf, ik word echt gesteund om aan mijn studie te werken. De sfeer is hier goed en erg gezellig, daardoor voel je geen hiërarchie. En de directie staat ook open voor goede ideeën om de samenwerking nog verder te verbeteren. Samen met mijn collega heb ik voorgesteld om de lunchpauze iets in te korten en een koffiepauze in de ochtend te organiseren. Op dit tijdstip zijn de meeste collega’s aanwezig en dan bespreken we van alles over het werk. Van successen tot problemen die zich voor doen bij een project. Verbeterpunten die we hier bespreken kan ik vervolgens weer gebruiken bij mijn studie. Studeren en werken gaat hand in hand bij Gebhard.

– Cédric, Electrical Engineer

Gebhard Engineering

De combinatie van strategisch en operationeel werken is voor mij geweldig.

In de zomer van 2018 ben ik bij Gebhard Electro aangesteld als Manager Engineering. Deze kans diende zich aan omdat mijn voorganger vertrok en uiteraard heb ik dit met beide handen gegrepen. Mijn andere kijk op de werkwijze en processen van de afdeling, in combinatie met een organisatorische verandering, zitten we nu in een transitiefase. Dit houdt in dat wij samen, in de volle breedte de werkzaamheden en processen op de afdeling opnieuw bekijken en verbeteren. Projecten waarbij zaken niet goed zijn gegaan en de feedback van collega’s vormen de basis voor al deze verbetertrajecten. We zijn er nog niet hoor, maar dit maakt het juist heel leuk. We leren elke dag en passen dit weer toe in onze dagelijkse werkzaamheden.

Waar mijn werkzaamheden verder uit bestaan?

Op de afdeling zorg ik ervoor dat de algehele projectplanning goed gaat, dat de specificaties van elk project kloppen en natuurlijk begeleid ik mijn collega’s waar dat nodig is. Bij Gebhard ben je als Engineer meteen ook Project Engineer, dit houdt in dat je veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijgt. Ik ben groot voorstander van zelfstandigheid, want als je zelf beslissingen maakt word je snel beter in je werk. Dit zie ik nu al gebeuren bij mijn collega’s. Zelf ben ik ook een techneut en kan ik het operationele niet geheel loslaten, ik hou van mijn werk en vind het elke keer weer een uitdaging om de gehele elektrische lay-out van een schip te bedenken. Nu ben ik bezig met een project in Canada, daar moeten 5 sleepboten worden aangepast aan een ander type walvoeding. Een uitdagend project omdat er een nieuwe powerconverter moet worden geplaatst. De combinatie van strategisch en operationeel werken is voor mij geweldig.

 

– Jakob, Manager Engineering

Gebhard Verhaal Ad

Al 45 jaar werk ik met veel plezier bij Gebhard.

Die-hard Gebhard, ja dat past wel bij mij! Met 45 dienstjaren hoor ik hier thuis en zal ik blijven totdat ik met pensioen mag. Hoe ik hier terecht ben gekomen? Toen ik in 1973 op de LTS zat kwam ‘’meneer Gebhard’’ een keer de school binnen, hij zocht hulp-monteurs. Dit leek mij wel wat, 4 dagen werken en nog maar 1 dag naar school! Samen met 2 klasgenoten ben ik direct gestart bij Gebhard Electro als Hulp-Monteur. Werken op een scheepswerf, dat had ik altijd al willen doen. Gebhard werkte toen vooral op de Nederlandse scheepswerven bij Rotterdam en Belgische rondom Antwerpen. Hier legde ik de bekabeling aan op allerlei schepen voor scheepselektronica van die tijd. Dat was toch wel wat anders dan de moderne apparatuur die wij nu installeren. We maakten in die tijd zelf nog de kasten voor de besturingen. Van werktekeningen en specificaties hadden we toen nog niet gehoord, ik kreeg een kladje in mijn handen gedrukt met wat lijnen en maten erop. Hier ging ik mee aan de slag. Tegenwoordig kopen wij de kasten en alle andere componenten in bij specialisten en maken mijn collega’s van engineering de werktekeningen en lay-outs voor ons. Gebhard opende jaren terug een magazijn en na enige tijd kreeg ik de kans om de leidinggevende functie van het magazijn over te nemen. Nu ben ik Chef Werkplaats, ik zorg ervoor dat alle materialen aanwezig zijn en daarna bouw ik samen met mijn collega’s de besturingskasten op. Voordat ze on-site worden geïnstalleerd test ik elke kast volgens protocol en doe ik de afname met een keuringsinstantie zoals Bureau Veritas. Mijn kennis breng ik zelfs over aan mijn collega’s in China, hier ga ik sinds 2014 regelmatig heen om ze te leren werken met onze kwaliteit standaarden. Dit is erg leuk om te doen!

– Ad , Chef Werkplaats

Werken-bij Gebhard

Gebhard is niet ”leuk” het is hier TOF!

Na enkele jaren bij een grote scheepswerf te hebben gewerkt was ik op zoek naar een kleinere organisatie dichterbij huis. Gebhard had hierdoor direct mijn aandacht toen ze een passende functie bleken te hebben. De reisafstand en -tijd is nu perfect door de ligging van Gebhard aan de rand van Oosterhout bij de A59. Dit is voor mij belangrijk want mijn functie voer ik met name uit vanaf kantoor. Bij Gebhard ben je als Engineer verantwoordelijk voor jouw eigen project, ik teken de complete elektrische schema’s uit voor een schip. Ik overleg met de klant en krijg ondersteuning van mijn collega’s waar nodig is. Dat betekent dat ik alle technische specificaties van de apparatuur en componenten verzamel vanaf datasheets. Als deze zaken zijn gedaan begin ik met de kabelberekeningen, de berekening van de fundatie voor de kasten, de kabelgoten en kabeldoorgangen. Elk schip is weer anders dus ook de lengte van een kabel is anders, een project kopiëren komt hier niet voor en dat maakt mijn werk zo afwisselend. Recent hebben wij een compleet baggerschip van 142 meter voorzien van alle elektronica, dus van de motoren tot aan het lampje in de wc! Goede communicatie met je klant, je collega’s op kantoor en de monteurs op de werf is belangrijk. Dat gaat heel goed want we hebben een heel gezellig team, informeel en we lachen hier regelmatig met elkaar.

– Peter, Electrical Engineer

Ik vlieg de wereld over om onze installaties in bedrijf te stellen

Op 1 januari 2016 ben ik bij Gebhard gaan werken. Al enige jaren werkte ik als Service Technicus in de industriële sector. Altijd maar werken in een fabriekshal of een andere productielocatie was ik zat. Het was tijd voor iets nieuws. Op het juiste moment kreeg ik de tip om de vacature van Service Engineer bij Gebhard te bekijken. Dit bleek een gouden tip te zijn! Na een goed gesprek met Ton (de directeur) en een Lead Engineer was ik aangenomen. Dit is echt de baan waar ik naar op zoek was, de sleur van de ‘’zoveelste hal’’ op een ‘’dertien in een dozijn’’ industrieterrein is verdwenen. Als Service Engineer vlieg ik nu de hele wereld over naar onze klanten om op locatie een schip in bedrijf te stellen. Daar ben ik verantwoordelijk dat de complete elektrische installatie functioneert. Als alle apparatuur is aangesloten meet ik alles door, test ik de werking en eventuele foutmeldingen los ik op. Er zijn altijd complexe problemen die je moet oplossen. Denk bijvoorbeeld aan het powermanagementsysteem van 3 generatoren die load-dependant in- of uitschakelen. Dit werk bevalt mij ontzettend goed vanwege de afwisseling. In negen maanden ben ik ongeveer 15 keer op pad geweest o.a. naar Noorwegen, Frankrijk, het Midden-Oosten en Kaapverdië. Costa Rica was wel uitzonderlijk, het werk ging namelijk heel voorspoedig waardoor ik nog een paar dagen over had vóór mijn vlucht terug. Die mocht ik gebruiken om het land te bekijken, met een huurauto ben ik van zuid naar noord gereden. De vrijheid en zelfstandigheid in mijn werk vind ik waanzinnig.

 

– Jelle, Service Engineer