Gebhard

Lees hier hoe het is om bij Gebhard te werken.

Cédric Gebhard

Studeren en werken gaat hand in hand bij Gebhard.

Boten, watersport, een stage bij een jachthaven, tijdens mijn opleiding mbo-Elektrotechniek was het al duidelijk welke kant ik op zou gaan. De maritieme industrie. Deze opleiding deed ik vrij gemakkelijk, daarom wilde ik doorstuderen. De inschrijving voor de hbo-Elektrotechniek opleiding was al rond, maar ik voelde dat dit niet de richting was waar ik naar toe wilde. Ik haalde veel meer voldoening uit procesoptimalisatie en kwaliteitsvraagstukken hier kwam ik achter door mijn jaar werkervaring bij Gebhard. Technische Bedrijfskunde, dat was het! Sinds september volg ik deze opleiding en de vakken van school en opdrachten in de praktijk passen echt perfect bij elkaar. Naast mijn studiedag werk ik 3 dagen per week als Electrical Engineer op de afdeling Engineering en 1 dag in de week werk ik aan interne processen en de kwaliteit bij Gebhard. Dit is een uitgelezen kans voor mij en het biedt meteen voordelen voor Gebhard. Zij betalen de gehele studie voor mij, beter kan toch niet? Wekelijks zit ik met de directie aan tafel om mijn werk te bespreken. Mijn gevoel zegt dat deze werkwijze die Gebhard hanteert alleen mogelijk is bij een kleiner bedrijf, ik word echt gesteund om aan mijn studie te werken. De sfeer is hier goed en erg gezellig, daardoor voel je geen hiërarchie. En de directie staat ook open voor goede ideeën om de samenwerking nog verder te verbeteren. Samen met mijn collega heb ik voorgesteld om de lunchpauze iets in te korten en een koffiepauze in de ochtend te organiseren. Op dit tijdstip zijn de meeste collega’s aanwezig en dan bespreken we van alles over het werk. Van successen tot problemen die zich voor doen bij een project. Verbeterpunten die we hier bespreken kan ik vervolgens weer gebruiken bij mijn studie. Studeren en werken gaat hand in hand bij Gebhard.

– Cédric, Electrical Engineer

Loukhman Gebhard

De waardering en tolerantie maakt werken bij Gebhard voor mij geweldig!

3 jaar geleden ben ik bij Gebhard Electro gestart. De bouw verkeerde toen in een diepe crisis en voor een Monteur Installatietechniek was er heel erg weinig werk. Het was daarom tijd voor iets nieuws. Na een goed gesprek met Ton kon ik drie weken later starten als Leerling Monteur, want ik moest nog veel leren over de elektrotechniek in de maritieme industrie. Het inwerken was heel erg leuk, ik werd gekoppeld aan een ervaren collega en kreeg enkele trainingen. Ik leerde hoe ik verschillende kabels moest trekken en vastleggen tegen een vloer of wand en hoe je deze invoert in de kast. Mijn enthousiasme voor het werk werd opgemerkt door mijn collega’s omdat ik het werk zo leuk vond en daarom snel leerde. Door de complimenten die ik kreeg ging ik nog harder werken. Ondertussen ben ik doorgegroeid tot 1e Monteur. Op dit moment werk ik met een ploeg van 10 man aan het stuurhuis van een groot baggerschip, dit is tot nu toe mijn grootste project. Op locatie heb ik veel contact met de klant en werk ik samen met mijn collega’s aan de afronding van dit project. Dit vergt een goede planning, maar door de prettige samenwerking en interne communicatie komt dit helemaal goed.

Wat ik zo waardeer aan Gebhard Electro?

Dat zijn de mogelijkheden om je te ontwikkelen binnen je functie, dit komt met name door de samenwerking, de overdracht van kennis en de mogelijkheid tot het volgen van cursussen. Dit maakt het een fijn bedrijf om bij te werken. Voor mij persoonlijk vind ik het heel bijzonder dat ik de vrijheid krijg om mijn geloof uit te oefenen. Als de planning van het project het toelaat, mag ik tijdens werktijd naar de Moskee voor het vrijdaggebed. Dit heb ik nog niet vaak gehoord.

– Loukhman, Eerste Monteur

Gebhard Engineering

De combinatie van strategisch en operationeel werken is voor mij geweldig.

In de zomer van 2018 ben ik bij Gebhard Electro aangesteld als Manager Engineering. Deze kans diende zich aan omdat mijn voorganger vertrok en uiteraard heb ik dit met beide handen gegrepen. Mijn andere kijk op de werkwijze en processen van de afdeling, in combinatie met een organisatorische verandering, zitten we nu in een transitiefase. Dit houdt in dat wij samen, in de volle breedte de werkzaamheden en processen op de afdeling opnieuw bekijken en verbeteren. Projecten waarbij zaken niet goed zijn gegaan en de feedback van collega’s vormen de basis voor al deze verbetertrajecten. We zijn er nog niet hoor, maar dit maakt het juist heel leuk. We leren elke dag en passen dit weer toe in onze dagelijkse werkzaamheden.

Waar mijn werkzaamheden verder uit bestaan?

Op de afdeling zorg ik ervoor dat de algehele projectplanning goed gaat, dat de specificaties van elk project kloppen en natuurlijk begeleid ik mijn collega’s waar dat nodig is. Bij Gebhard ben je als Engineer meteen ook Project Engineer, dit houdt in dat je veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijgt. Ik ben groot voorstander van zelfstandigheid, want als je zelf beslissingen maakt word je snel beter in je werk. Dit zie ik nu al gebeuren bij mijn collega’s. Zelf ben ik ook een techneut en kan ik het operationele niet geheel loslaten, ik hou van mijn werk en vind het elke keer weer een uitdaging om de gehele elektrische lay-out van een schip te bedenken. Nu ben ik bezig met een project in Canada, daar moeten 5 sleepboten worden aangepast aan een ander type walvoeding. Een uitdagend project omdat er een nieuwe powerconverter moet worden geplaatst. De combinatie van strategisch en operationeel werken is voor mij geweldig.

 

– Jakob, Manager Engineering

De wijze waarop de directie rekening houdt met haar medewerkers is bijzonder goed.

Opgegroeid als kind van binnenvaartschippers was werken in de maritieme sector niet meer dan logisch. Het is mij letterlijk met de paplepel ingegoten. Maar omdat ik niet wilde werken als schipper gaf mijn pa het advies om iets met elektro te gaan doen. ‘’Dat zal altijd blijven bestaan en steeds een grotere rol gaan spelen in ons leven’’. Hier heeft hij zeker gelijk in gekregen. Na mijn opleiding mbo-Elektrotechniek ben ik gestart als leerling monteur. Door het opdoen van werkervaring en meerdere scheep-elektrotechnische cursussen ben ik doorgegroeid naar Monteur, 1e Monteur, Leidinggevend Monteur tot nu 9 jaar later Chef-Monteur. In het begin van mijn carrière vloog ik de hele wereld over om schepen te installeren en in bedrijf te stellen. Toen ik kinderen kreeg heb ik in overleg mijn inzetbaarheid in het buitenland afgebouwd. Nu werk ik uitsluitend op Nederlandse scheepswerven. Dit typeert de prettige samenwerking tussen alle collega’s, vanaf het management tot mijn collega’s van de montage. Bij Gebhard ben ik als Chef-Monteur verantwoordelijk voor de Buitendienst. Samen met mijn team pakken we de projecten op om de gehele elektrische installatie in een schip te monteren. Hierbij sta ik in nauw contact met de klanten en mijn 10 collega’s in de buitendienst.

Hoe een dag eruit kan zien?

Kwaliteit is zeer belangrijk bij ons, we starten dus altijd met het controleren van de componenten, de kabels, de kabellijsten en de kabelschema’s. Als alles is ingemeten en de kabels zijn getrokken, gaan we de boot in bedrijf stellen. Dit begint met doormeten en testen gevolgd door een proefvaart. Daarna regelen wij de keuring. Als leidinggevende ben ik uiteraard betrokken bij de projectvergaderingen met de klant en onderaannemers.

– André, Chef-Monteur

Gebhard Verhaal Ad

Al 45 jaar werk ik met veel plezier bij Gebhard.

Die-hard Gebhard, ja dat past wel bij mij! Met 45 dienstjaren hoor ik hier thuis en zal ik blijven totdat ik met pensioen mag. Hoe ik hier terecht ben gekomen? Toen ik in 1973 op de LTS zat kwam ‘’meneer Gebhard’’ een keer de school binnen, hij zocht hulp-monteurs. Dit leek mij wel wat, 4 dagen werken en nog maar 1 dag naar school! Samen met 2 klasgenoten ben ik direct gestart bij Gebhard Electro als Hulp-Monteur. Werken op een scheepswerf, dat had ik altijd al willen doen. Gebhard werkte toen vooral op de Nederlandse scheepswerven bij Rotterdam en Belgische rondom Antwerpen. Hier legde ik de bekabeling aan op allerlei schepen voor scheepselektronica van die tijd. Dat was toch wel wat anders dan de moderne apparatuur die wij nu installeren. We maakten in die tijd zelf nog de kasten voor de besturingen. Van werktekeningen en specificaties hadden we toen nog niet gehoord, ik kreeg een kladje in mijn handen gedrukt met wat lijnen en maten erop. Hier ging ik mee aan de slag. Tegenwoordig kopen wij de kasten en alle andere componenten in bij specialisten en maken mijn collega’s van engineering de werktekeningen en lay-outs voor ons. Gebhard opende jaren terug een magazijn en na enige tijd kreeg ik de kans om de leidinggevende functie van het magazijn over te nemen. Nu ben ik Chef Werkplaats, ik zorg ervoor dat alle materialen aanwezig zijn en daarna bouw ik samen met mijn collega’s de besturingskasten op. Voordat ze on-site worden geïnstalleerd test ik elke kast volgens protocol en doe ik de afname met een keuringsinstantie zoals Bureau Veritas. Mijn kennis breng ik zelfs over aan mijn collega’s in China, hier ga ik sinds 2014 regelmatig heen om ze te leren werken met onze kwaliteit standaarden. Dit is erg leuk om te doen!

– Ad , Chef Werkplaats

Werken-bij Gebhard

Gebhard is niet ”leuk” het is hier TOF!

Na enkele jaren bij een grote scheepswerf te hebben gewerkt was ik op zoek naar een kleinere organisatie dichterbij huis. Gebhard had hierdoor direct mijn aandacht toen ze een passende functie bleken te hebben. De reisafstand en -tijd is nu perfect door de ligging van Gebhard aan de rand van Oosterhout bij de A59. Dit is voor mij belangrijk want mijn functie voer ik met name uit vanaf kantoor. Bij Gebhard ben je als Engineer verantwoordelijk voor jouw eigen project, ik teken de complete elektrische schema’s uit voor een schip. Ik overleg met de klant en krijg ondersteuning van mijn collega’s waar nodig is. Dat betekent dat ik alle technische specificaties van de apparatuur en componenten verzamel vanaf datasheets. Als deze zaken zijn gedaan begin ik met de kabelberekeningen, de berekening van de fundatie voor de kasten, de kabelgoten en kabeldoorgangen. Elk schip is weer anders dus ook de lengte van een kabel is anders, een project kopiëren komt hier niet voor en dat maakt mijn werk zo afwisselend. Recent hebben wij een compleet baggerschip van 142 meter voorzien van alle elektronica, dus van de motoren tot aan het lampje in de wc! Goede communicatie met je klant, je collega’s op kantoor en de monteurs op de werf is belangrijk. Dat gaat heel goed want we hebben een heel gezellig team, informeel en we lachen hier regelmatig met elkaar.

– Peter, Electrical Engineer

Ik vlieg de wereld over om onze installaties in bedrijf te stellen

Op 1 januari 2016 ben ik bij Gebhard gaan werken. Al enige jaren werkte ik als Service Technicus in de industriële sector. Altijd maar werken in een fabriekshal of een andere productielocatie was ik zat. Het was tijd voor iets nieuws. Op het juiste moment kreeg ik de tip om de vacature van Service Engineer bij Gebhard te bekijken. Dit bleek een gouden tip te zijn! Na een goed gesprek met Ton (de directeur) en een Lead Engineer was ik aangenomen. Dit is echt de baan waar ik naar op zoek was, de sleur van de ‘’zoveelste hal’’ op een ‘’dertien in een dozijn’’ industrieterrein is verdwenen. Als Service Engineer vlieg ik nu de hele wereld over naar onze klanten om op locatie een schip in bedrijf te stellen. Daar ben ik verantwoordelijk dat de complete elektrische installatie functioneert. Als alle apparatuur is aangesloten meet ik alles door, test ik de werking en eventuele foutmeldingen los ik op. Er zijn altijd complexe problemen die je moet oplossen. Denk bijvoorbeeld aan het powermanagementsysteem van 3 generatoren die load-dependant in- of uitschakelen. Dit werk bevalt mij ontzettend goed vanwege de afwisseling. In negen maanden ben ik ongeveer 15 keer op pad geweest o.a. naar Noorwegen, Frankrijk, het Midden-Oosten en Kaapverdië. Costa Rica was wel uitzonderlijk, het werk ging namelijk heel voorspoedig waardoor ik nog een paar dagen over had vóór mijn vlucht terug. Die mocht ik gebruiken om het land te bekijken, met een huurauto ben ik van zuid naar noord gereden. De vrijheid en zelfstandigheid in mijn werk vind ik waanzinnig.

 

– Jelle, Service Engineer